E-commerce wymaga stosowania coraz bardziej wyrafinowanych środków. E-mail marketing to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do kolejnych grup nowych klientów. Często jednak wiadomości wysyłane do klientów są uznawane za spam. W niektórych przypadkach algorytmy filtrów niechcianych wiadomości mogą zablokować całą naszą domenę jako niebezpieczną, co będzie skutkowało nie tylko zmniejszoną efektywnością działań marketingowych, lecz także obniżoną reputacją firmy. Co zrobić, aby nasz mail w spamie nigdy się nie znalazł?
Przechwytywanie przez filtry serwerów
Codziennie wiele wiadomości mailowych jest uznawana za spam. Przechwytują je mechanizmy filtrujące działające w ramach serwerów pocztowych. W tym celu zwykle obliczają negatywną punktację, która uzależniona jest od takich czynników jak długość maila, jego zawartość, treść nagłówka i tematu, a także stosunek ilości tekstu do grafiki. Filtry sprawdzają także obecność typowych słów kluczowych i jeśli suma punktów przekroczy określony poziom, wiadomość jest traktowana jako spam. Dlatego bardzo istotną kwestią jest upewnienie się, że przygotowana wiadomość nie będzie budziła wątpliwości i dotrze bez przeszkód do odbiorcy.
Właściwy sposób tworzenia wiadomości
Aby treść wiadomości nie została uznana za „podejrzaną", warto zastosować się do kilku ważnych reguł. Zarówno w treści maila, jak i w jego temacie, nie należy używać słów złożonych z wielkich liter. W Internecie oznacza to krzyk i jest zjawiskiem zdecydowanie niepożądanym. Podobnie w wiadomości nie powinny znajdować się wykrzykniki, zwłaszcza wielokrotne. Nasz mail nie powinien zawierać w treści filmów, JavaScript, formularzy ani załączników. Mogą do nich kierować linki, a także tzw. wezwania do działania (czyli CTA), za pomocą których korzystanie z tego typu elementów jest bezpieczne dla użytkownika. Wszystkie pliki, do których kieruje wiadomość, powinny być umieszczone pod własną domeną, co zminimalizuje ryzyko określenia wiadomości jako spam.
Uznanie maila za spam przez odbiorcę
Trzeba również uwzględnić sytuację, w której to sam odbiorca oznaczy przychodząca wiadomość jako spam. Może tak uznać, na przykład, z uwagi na niechlujny charakter maila lub w sytuacji, gdy nie udzielił wcześniej zgody na otrzymanie mailingu. Dlatego treść wiadomości powinna być utrzymana w jednolitym stylu, być czytelna, jednoznacznie wskazywać na nadawcę oraz formę możliwego do nawiązania kontaktu. W przeciwnym razie nasz adres e-mail lub nawet cała domena może zostać uznana za niebezpieczną. Tym samym otrzymamy złą reputację, nasz reklamowy mail w spamie będzie lądował za każdym razem i wszystkie działania marketingowe będą miały niską skuteczność. Może mieć to także wpływ na inne kanały komunikacji, z których korzystamy na co dzień.
Nowoczesne usługi antyspamowe
Z uwagi na powyższe problemy wiele firm oferujących usługi e-mail marketingu stosuje specjalne moduły antyspamowe. Dobrym przykładem jest https://freshmail.pl/blog/spam-trap-co-to-za-pulapka-i-jak-nie-dac-sie-zlapac/, gdzie filtry są ciągle rozwijane i rozbudowywane. Dzięki temu można mieć pewność, że nie uzyskamy łatki „spamera", a także nie staniemy się ofiarą mechanizmów typu spam trap, czyli możliwości wykorzystania nieaktywnego adresu mailowego z listy kontaktowej do śledzenia naszej aktywności. Usługi freshmail.pl pozwalają zweryfikować wiadomość pod kątem możliwości uznania za spam jeszcze przed wysyłką kampanii marketingowej. Z uwagi na wiele udogodnień jest to jeden z najlepszych i najpopularniejszych serwisów w Polsce.
- Zewnętrzny materiał partnerski