Chłopiec zaczarowany: „Nature boy” – Kurt Elling

C

Oto propozycja interpretacji utowru. W oryginale słowa i wykonanie Eden Ahbez. Tutaj Kurt Elling. Zachęcam do odtworzenia utworu i lektury poniższej interpretacji.

Był pewien chłopiec, dziwny i zaczarowany chłopiec

Tak zaczyna się każda najpiękniejsza opowieść.Autor wskazuje na chłopca. Mówi o kimś młodym, niedoświadczonym i jednocześnie dziwnym i zaczarowanym. Samo złożenie młodego chłopca w utworze z człowiekiem dorosłym jest intrygujące, bo wskazuje na to, że ten młody ktoś wie lub przeżył coś, czego my jeszcze nie przeżyliśmy. Jesteśmy starsi od niego, bardziej doświadczeni, silni. Wiemy o życiu więcej (wszystko?). A jednak nie znamy historii tego chłopca. Ile on może mieć lat. 10? 15? Na pewno nie więcej niż 16. Później byłby młodzieńcem, mężczyzną może. Pewnie wtedy nie byłby już tak interesujący. Ale odbiorca zadaje jeszcze jedno pytanie. Czy moje doświadczenie jest faktycznie takie cenne? Co takiego powiedział lub przeżył ten chłopiec, czego mógłbym jeszcze nie wiedzieć?

 

Mówią, że podróżował daleko, bardzo daleko, przez lądy i morza

Mówi zawsze ktoś trzeci. Artysta spotyka chłopca. Pomiędzy nim a bohater zachodzi relacja intymna. Ale artysta opisuje swoją relację. On wie, że nie może podać sedna tej relacji od razu, bo nie nabierze ono pożądanego sensu. To jedna z tajemnic życia. Każdy milcząco ją rozumie, ale mało kto uświadamia ją sobie na co dzień. Oto nic nie ma sensu bez odpowiedniej obudowy. Fizyka nie może istnieć bez matematyki. Telewizja bez człowieka. Bóg bez wiary. Ta konieczność jest znacznie bardziej radykalna. Otóż nie da się zadać pytania bez znajomości odpowiedzi. To osobliwe, można by pomyśleć. Po co zadawać pytanie skoro zna się odpowiedź? Po głębszym zastanowieniu jednak widzimy tę oczywistość. Czy bowiem dałoby się zapytać o to jak wykonać dach domu jeżeli nie mielibyśmy podstawowego chociaż pojęcia o tym jak buduje się domy? Takie pytanie zadać może jedynie budowniczy lub adept budownictwa. Budowniczy nie wie dokładnie jak wykonany jest dach, ale ma pojęcie o tym jakie są możliwości. Jego umysł jest przygotowany na odpowiedź ukonkretnioną. Warunkiem przyjęcia odpowiedzi ukonkretnionej jest posiadanie wiedzy zalążkowej, ogólnej. Tak jest i w tym przypadku. Artysta dąży do objawienia nam prawdy traktującej o życiu. Takiej, którą każdy z nas ma w zalążku. Takiej, którą jeżeli usłyszy to może ją zignorować. Zbyć zwykłym: „to przecież oczywiste”. Dlatego artysta musi stworzyć całe tło przed podaniem prawdy. Dlatego opisze chłopca tajemniczego, dziwnego, wspaniałego. Kogoś oczytanego. Kogoś, kto zwiedził lądy i morza. Więcej zwiedzić się nie da. Więcej poznać się nie da. Oto chłopiec, który mimo młodego wieku stał się mędrcem. I zaznaczy jeszcze, że nie jest to jego opinią. Artysta mógłby być przecież nieobiektywny. Jego relacja jest intymna. Dlatego zaznacza, że chłopiec jest podróżnikiem – tak mówią inni.

Trochę nieśmiały i smutne oczy miał, lecz mądry był on

Każdy mędrzec jest nieśmiały i smutny. A to dlatego, że świat, w którym żyjemy jest w większej części rozczarowaniem. Wartości wzniosłe ważne są co najwyżej dla meneli. Mędrzec jest smutny. Nie wie z kim rozmawia. Czy z kimś, kto chce wykorzystać jego mądrość na sprzedaż? Czy z kimś, kto tej mądrości nawet nie pojmie? Jednocześnie jest mędrcem. W jego naturze tkwi dzielenie się tym czego ma dużo. Mądrością.

Aż wreszcie pewnego dnia, dnia magicznego jego droga przecięła moją

Spotkać mędrca na swojej drodze mogą tylko nieliczni. A Ci nieliczni kiedy mędrca spotkają zawsze mówią o chwili wyjątkowej, jasnej, magicznej. Przypominają sobie ten moment jako coś niespotykanego, godnego zapamiętania na całe życie. Artysta mówi o tym, że dwie drogi się przecięły. Mówi tak, jak gdyby życie było przypadkiem. Powiedziane jest to jednak z przymrużeniem oka. Nauczyciel znajduje się wtedy, kiedy uczeń jest gotowy. Ta prawda jest starsza niż pismo ludzkie. Artysta spotyka mędrca bo wie, że ten przekaże mu prawdę, na którą on już się otworzył. Którą już w sobie ma, ale jeszcze nie ukonkretnioną. Jeszcze nie w formie pełnej.

I podczas kiedy rozmawialiśmy o wielu sprawach, królach i głupcach

Ten, który zna się na głupcach i królach jest mędrcem. A żeby znać się na tym potrzeba największej mądrości. Wiadomo, że często królami są głupcy, a ci, których uważamy za głupich królami okażą się w odpowiednich okolicznościach. Ten, który potrafi poznać się na ludziach z taką wnikliwością jest mędrcem. Artysta wykorzystuje okazje. Dawkuje napięcie. Zanim pozna tę prawdę, dla której ich drogi musiały się skrzyżować, chce porozmawiać o sprawach podobnej wagi.

Powiedział mi, że:

W pewnym momencie mędrzec nie wytrzymuje. Przecież jest jeszcze dzieckiem. Jest niecierpliwy. Chce iść dalej. Nie będzie rozmawiał z artystą zbyt długo.

„Najważniejsza lekcja, którą kiedykolwiek sobie przyswoisz

Mędrzec nie owija w bawełnę. Podkreśla wagę słów, które za chwilę padną. Robi to również dlatego, że zdaje sobie sprawę z tego. że prawda ta jest już znana artyście. Podkreśla więc, że ze wszystkich prawd, które artysta już zna, ta jest najważniejsza.

to kochać i być kochanym – tak po prostu”

Kochać i być kochanym – tak po prostu. Ta lekcja nie daje się opisać. Jest ona ze świata działania, nie toleruje świata teoretycznego, językowego. Kochać to przecież działać. Być kochanym to pozwolić na to. Jedno i drugie jest działaniem. Podstawowym i najważniejszym działaniem człowieka duchowego. Człowieka, który aspiruje do rangi mędrca.

 

 

 

 

 

 

 

Był pewien chłopiec, dziwny i zaczarowany chłopiec

Mówią, że podróżował daleko, bardzo daleko, przez lądy i morza

Trochę nieśmiały i smutne oczy miał, lecz mądry był on

Aż wreszcie pewnego dnia, dnia magicznego jego droga przecięła moją

I podczas kiedy rozmawialiśmy o wielu sprawach, królach i głupcach

Powiedział mi, że:

„Najważniejsza lekcja, którą kiedykolwiek sobie przyswoisz

to kochać i być kochanym – tak po prostu”

tłumaczenie: Tomasz Mirecki

 

There was a boy, a very strange enchanted boy

They say he wandered very far, very far, over land and sea

A little shy and sad of eye, but very wise was he

And then one day, a magic day he passed my way

And while we spoke of many things, fools and kings

This he said to me:

„The greatest thing you’ll ever learn

Is just to love and be loved in return”

O autorze

Tomasz Mirecki

Portfolio filozofa
Portfolio jest utajnione
Moje profesjonalne portfolio musi być tajne. Teksty, które piszę dla klientów są prywatne i w większości przypadków zrzekam się praw do ich autorstwa. W przypadku usługi ghost-writingu sytuacja jest oczywista, to znaczy, że nie mogę danego tekstu przedstawiać jako swojego. W przypadku tekstów prywatnych obowiązują mnie zasady prawa moralnego. Reasumując, teksty pisane dla klientów nie będą nigdy opublikowane lub oznaczone moim nazwiskiem. Również relacja pomiędzy mną a klientem jest tajna.
Próbkę pisarstwa można znaleźć na mojej stronie fascinus.pl. Do lektury tekstów zachęcam zarówno tych, którzy chcą sprawdzić jakość pisarstwa jak i tych, którzy interesują się tematyką filozoficzną, egzystencjalną i antropologiczną.
Filozofia pisania
Słowo jest jednym z głównych tematów przemyśleń filozofów. Zastosowanie słowa, znaczenie słowa, ułożenie słowa. I najważniejsze - odniesienie słowa do rzeczywistości. Przecież o to chodzi w profesjonalnym pisaniu, należy odnieść słowo pisane do rzeczywistości i nie chybić. Tej sztuki podjąć może się jedynie ten myśliciel, który spędził czas na przemyśleniu znaczeń słów, całych zdań i tekstów.
Wykształcenie
Uniwersytet Jagielloński, Wydział filozoficzny, kierunek filozofia, tytuł magistra filozofii.

Dodaj komentarz

Tomasz Mirecki

Portfolio filozofa
Portfolio jest utajnione
Moje profesjonalne portfolio musi być tajne. Teksty, które piszę dla klientów są prywatne i w większości przypadków zrzekam się praw do ich autorstwa. W przypadku usługi ghost-writingu sytuacja jest oczywista, to znaczy, że nie mogę danego tekstu przedstawiać jako swojego. W przypadku tekstów prywatnych obowiązują mnie zasady prawa moralnego. Reasumując, teksty pisane dla klientów nie będą nigdy opublikowane lub oznaczone moim nazwiskiem. Również relacja pomiędzy mną a klientem jest tajna.
Próbkę pisarstwa można znaleźć na mojej stronie fascinus.pl. Do lektury tekstów zachęcam zarówno tych, którzy chcą sprawdzić jakość pisarstwa jak i tych, którzy interesują się tematyką filozoficzną, egzystencjalną i antropologiczną.
Filozofia pisania
Słowo jest jednym z głównych tematów przemyśleń filozofów. Zastosowanie słowa, znaczenie słowa, ułożenie słowa. I najważniejsze - odniesienie słowa do rzeczywistości. Przecież o to chodzi w profesjonalnym pisaniu, należy odnieść słowo pisane do rzeczywistości i nie chybić. Tej sztuki podjąć może się jedynie ten myśliciel, który spędził czas na przemyśleniu znaczeń słów, całych zdań i tekstów.
Wykształcenie
Uniwersytet Jagielloński, Wydział filozoficzny, kierunek filozofia, tytuł magistra filozofii.

Znajdź mnie wszędzie

W mediach społecznościowych też się udzielam. Ale rzadko, żeby nie spamować. Zachęcam, żeby mnie śledzić.